Obserwacja inteligencji oddechu

Dlaczego wstrzymujesz oddech, gdy coś Cię przerazi? Czemu nabierasz tchu, gdy coś Cię zachwyci? Skąd wiedziałeś, że potrzebujesz wziąć pierwszy w życiu wdech?

Skąd wiesz, jak oddychać?

Oddech po prostu wie, jaki ma być. To się dzieje poza nami. O oddychaniu nie myślisz na co dzień ani tym bardziej w nocy. Być może właśnie teraz robisz to po raz pierwszy – zwracasz uwagę na to, jak oddychasz. Jednak to dzieje się cały czas. I choć całość opiera się na wdechu i wydechu, to każdy z nich może być inny. I to nie jest przypadek.

Gdy wpadasz w lęk i strach, oddech kurczy się i wchodzi w fazę „przetrwać”. Gdy jesteś z siebie dumny, Twój oddech poszerza się i zaczyna Cię rozpierać. Gdy jest Ci błogo, oddech staje się spokojny, wolniejszy, łagodniejszy.

Co pokazuje Ci Twój oddech?

Lubię mówić o oddechu, jak o specjalnym lustrze, w którym możesz zobaczyć siebie po zamknięciu oczu. To, jaki masz teraz oddech oraz w jakim tempie i objętości oddychasz, ukazuje Twój obecny stan wewnętrzny. Oddech pokazuje, co się dzieje z Twoimi emocjami i uczuciami. Do czego Ci się może przydać taka wiedza?

Gdy w Twoim ciele toczy się infekcja, uderzysz się lub coś złamiesz, błyskawicznie otrzymasz wyraźny sygnał od mózgu. Ból lub inne objawy są informacją z ciała, że musisz się tym zająć – podjąć leczenie lub jakoś się o ciało zatroszczyć. Jednak z uczuciami jest inaczej. Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z tego, co się z nimi dzieje, dając się pochłonąć codziennym sprawom i troskom. A przecież nie da się ich wyłączyć i nagromadzone w końcu dadzą o sobie znać przy pomocy poważniejszych powikłań. Bez bieżącej wiedzy o tym, co nam doskwiera, zwyczajnie nie wiemy, że trzeba się czymś zająć.

Dlatego warto nauczyć się komunikować ze swoimi uczuciami i emocjami. Można do tego wykorzystać świadomy oddech. I jest to całkiem łatwe.

Prosty test oddechowy

Na warsztatach zawsze nawiązujemy do obserwacji oddechu, bo dzięki temu możesz przekonać się, jak się tak naprawdę masz. Genialność świadomego oddechu tkwi w jego prostocie. Zróbmy mały test. Zajmie chwilę.

Teraz gdy to czytasz, zapewne jakoś siedzisz/stoisz/leżysz. Nie zmieniaj tej pozycji ciała i zaobserwuj, jaki jest Twój oddech. Czy jest szybki, wolny, płytki, głęboki, unosi bardziej brzuch czy żebra, brakuje Ci go czy masz pod dostatkiem, łatwo czy trudno Ci się oddycha? Po prostu zobacz: jaki jest i jak Ci z nim. Z ciekawością, jak w lustrze.

I zrób to też dziś przed snem. Przez 3 oddechy. I jutro rano w metrze, samochodzie lub idąc. I może parząc kawę na przerwie. Przed 3 oddechy. I kiedy tylko Ci się przypomni.

Obserwacja oddechu to pierwszy krok do zrozumienia tego, co się w Tobie dzieje. Ta świadomość jest fundamentem przyszłej zmiany.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.